Telefonsupporter ftw...
Igår insåg jag att min för sent inskickade deklaration innebar en blysam "förseningsavgift" på 1000 kronor. Detta firades genom att impulsköpa en ny telefon, med andra ord en helt normal motaktion. Det var förövrigt en ZTE Blade, en billig androidtelefon som har fått bra recensioner med tanke på priset (dryga tusenlappen). Enligt hemsidan skulle abonnemanget vara sänkt från 169:- till 99:- de sex första månaderna och just nu hade de ett erbjudande som innebar att telefonen (minus de månatliga avbetalningarna) kostade 1:- istället för 249:-. Utmärkt tänkte jag och beställde efter noga övervägande med en bindningstid på 12 mån. På själva ordern stod dock ingenting den sänkta månadskostnaden det första halvåret, så jag ringde supporten för att dubbelkolla.
.
Det samtalet krävde 50 minuter av min tid samt mycket självbehärskning från min sida. I korta drag lät det såhär:
Jag: Hej, gäller det med 99:-/mån första halvåret?
Supporten: Nej det gäller bara för 18 och 24 mån bindningstid.
Jag: Nähä, men på hemsidan stod det att det gällde för 12 mån.
Supporten: Vänta ska jag kolla. *radiotystnad* Ja det står faktiskt här.
Jag: Men det gäller inte?
Supporten: Vänta ska jag ringa teknisk support. *radiotystnad* Nej, det är bara ett tekniskt fel, det stämmer inte.
Jag: Jaha, men kan du i så fall förlänga det till 18 månader.
Supporten: Nej, det går inte.
Jag: Nähä?
Tio minuters diskussion...
Supporten: Men om du inte hämtar ut telefonen så makuleras beställningen och då kan du beställa en ny igen nästa vecka med 18 månader.
Jag: Men då är det inget erbjudande på telefonen.
Supporten: Nej just det.
Jag tänker: Skjut mig.
Jag säger: Så jag får antingen behålla den här och betala 360 kroner mer totalt i månadsavgift, eller vänta en vecka och betala 248 kr mer för telefonen, för att ni har ett tekniskt fel på hemsidan.
Supporten: Jao..
Ytterligare en kvarts diskussion...
Jag: Eller så struntar jag i att hämta ut telefonen och beställer från någon annan operatör istället, och hoppas att deras kunder inte drabbas av att de har skrivit fel på sin hemsida.
Supporten: Häng kvar en stund *radiotystnad*. Så! Nu har du 18 månaders bindningstid och 99:-/mån första 6 månaderna. Men eftersom du redan betalt telefonen så får du betala det pris den skulle kostat med 12 månaders bindningstid. (100:- mer)
Jag tänker: Vad i ****?!? Så nu passar det din inkompetenta ****!
Jag säger: Fantastiskt... *klick*
.
Så! Man kan ju inte annat än att älska telefonsupporter! Men men, nu är det bara att vänta och se om jag behöver ringa tillbaka igen nästa vecka...
.

ZTE Blade
Kommentarer
Trackback